ایده‌پردازی برای کسب و کار نوپا

تعاریف در ایده‌پروری

  • فرصت:  یک عامل محیطی که برای ما ارزش مثبت فراهم می‌سازد.
  • ایده:  راه حلی که پاسخگوی این فرصت است.
  • ایده‌پردازی:  فرآیندی است که به صورت خلاقانه به ایجاد، توسعه و ارتباط ایده‌های نو می‌پردازد.
  • ایده‌پرداز: ایده پرداز کسی است که خوب بودن را کافی نمی‌داند و می‌خواهد هر چیزی را بهتر کند.

 

ایده پرداز

 

سوال اساسی

تعریف شما از یک ایده خوب چیست؟

 

سوال اساسی

 

ایده خوب برای کسب و کار باید:

  • رفع نیاز مبرم مردم باشه!
  • قابل گسترش و تکرار پذیر باشه!
  • ناب باشه (حداقل یه گوشه اش)

 

ایده خوب

 

سازنده‌ها خود خواهان آنند

خود می‌توانند آن را بسازند

اما ............... تعداد کمی به ارزش آن پی برده‌اند.

 

تعداد کمی به ارزش آن پی برده اند

 

نکته اساسی

ایده‌های خوب همانند امواج رادیو هستند که ما را احاطه کرده‌اند!

 

 

ایده های خوب ما را احاطه کرده اند

 

ایده خوب کجاست...

زندگی به روز (لبه تغییرات)

اطراف خودمان

بازارهای شلوغ و پر رقیب

نیازهای خودمان

ندای درون

 

چک لیست ایده خوب

  • کدام مشکل
  • حجم نیاز
  • ابزارهای موجود
  • هزینه ها
  • ناب بودن
  • محصولات مشابه
  • تفاوت با رقبا
  • تیم شما
  • درآمد
  • سادگی و سرعت

 

ابزار ایده پردازی

 

چند نکته در ایده‌پروری

  • خلق ایده ارزان است خیلی درگیر و وابسته ایده های موجود نباشید.
  • هر ایده ای ضرورتا یک اختراع نیست و هر اختراعی هم ضرورتا یک آغاز برای یک کسب و کار نیست.
  • بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها در ابتدا تا می‌توانید ایده خلق کنید.
  • بیشتر ایده‌ها در تنهایی خلق و در تنهایی به فراموشی سپرده می‌شوند.
  • از آدم‌ها و ایده‌های موجود تقلید نکنید!
  • نیاز‌های رفع نشده بسیار بیشتر از نیازهای رفع شده است.

 

تقلید

 

کار آفرین باشید:

  • خلاق باشید.
  • منابع اطراف را بشناسید.
  • در فکر بهترین بهره گیری باشید.
  • ماشین نوآوری را به حرکت دراورید.

 

Daring ideas are like chessmen moved forward. They may be beaten, but they may start a winning game.

 

توسعه مشتری

مشتری مهمترین بخش در یک استارت آپ است، نه فقط در استارت آپ بلکه در هر کسب و کاری مشتری حرف اول را می‌زند، چون تا مشتری نباشد کسب و کار و تجارت هیچ معنایی نخواهد داشت.

بیشتر استارت آپ ها .... شکست می خورند....

جمله بالا در تمامی استارت آپ‌ ویکند ها و اکثر جلسات استارت آپی، بار ها و بار ها تکرار می شود. اما چرا؟

جمله بالا را به صورت زیر کامل‌تر می‌کنیم:

بیشتر استارت آپ ها از نبود مشتری شکست می‌خورند نه از محصول یا سرویس بد.

در نتیجه در استارت آپ باید ابتدا مشتریان اعتبارسنجی شوند یعنی باید بفهمیم مشتری چه چیزی می‌خواهد و آیا محصول ما آن نیاز را برطرف می‌کند یا خیر.

 

سه مرحله استارت آپ

حیاتی ترین بخش عمر استارت آپ

 

در این زمینه به چند نکته اشاره می‌کنیم:

  1. مشتریان به راه حل شما اهمیت نمی‌دهند! ...... آنها نگران مسئله خود هستند.(دیوید مک کلور)
  2. برای مشتری طرز برطرف سازی نیاز خود و اصول آن مهم نیست.
  3. مشتریان نمی‌دانند که چه می‌خواهند..... اما متخصص این هستند که چه مشکلاتی دارند!
  4. مشتریان فقط می‌توانند مشکل خود را بیان کنند، نباید از آن ها راه حل خواست و یا اینکه چه چیزی نیاز دارند.
  5. اگر از مشتریان پرسیده بودم چه می‌خواهند... می‌گفتند: اسب‌هایی سریع تر... (هنری فورد)
  6. کار مشتری این نیست که بداند چه می‌خواهد...(جابز)

 

مشتری نمیداند چه میخواهد

 

همان‌طور که ساخت محصول مهم است... ساخت مشتریان هم مهم است...

بنابراین به موضوعی به نام مشتری‌سازی می‌رسیم.

 

مشتری سازی

 

در اینجا به چنین نموداری می‌رسیم:

 

نمودار

 

در هر کسب و کاری باید سعی شود که زمان این چرخه کم شود.

 

عوامل دیگر برای داشتن یک استارت آپ موفق:

همانطور که بیان شد سرعت و زمان عوامل مهمی در موفقیت یک استارت آپ هستند از دیگر عوامل میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • فرصت های بازار: همواره بررسی کنید که آیا بازارتان رو به رشد است و زنجیره مشتریان تان ادامه دارد؟ آیا فرصت های نوظهور در بازارتان وجود دارد؟ آیا بازارتان از ابعاد مختلف در معرض خطر قرار دارد؟ با پرداختن به این پرسشها به سرمایه گذار این اطمینان را میدهید که به دنبال آینده‌ ای با رشد پایدار هستید که یک عامل کلیدی در موفقیت پروژه تان محسوب میشود.
  • سنجش رقبا: به جای اینکه رقبا را نادیده بگیرید، در طرح کسب و کارتان به آنها بپردازید و امتیازات کاری آنها را بیان نموده و تفاوتهای موجود بین‌ خود و آنها و اینکه چطور میخواهید از آنها پیشی بگیرید، به طور شفاف ذکر کنید. بیان این موارد به سرمایه گذاران اطمینان میدهد که شما فردی واقع بین هستید و نگاهی کلان به مسائل دارید.

 

سنجش رقبا

 

  • پیش بینی: داشتن حداقل پیش بینی سه ساله میتواند به سرمایه گذار میزان پایداری کسب و کار را نشان دهد و خیال او را از بابت سرمایه گذاری در طرح شما راحت نماید. اینگونه پیش بینی ها را میتوان با افزودن تجزیه و تحلیل بازار از منابع معتبر، جذاب تر کرد.
  • بیان گردش نقدی: در روند اجرای استارت آپ گردش نقدی خود را حتما باید در طرح کسب و کاری که به سرمایه گذاران پیشنهاد میدهید، لحاظ نموده و آن را به پیش بینی های گردش نقدی پیوست نمایید. هر نوع گردش مالی مثبتی برای سرمایه گذاران جالب بوده و میتواند آنها را مجذوب طرح کسب و کار شما بکند. زیرا این آمار براساس واقعیت بوده و آمار انتزاعی از سالهای گذشته و آینده نیست.
  • خلاصه اجرایی از کسب و کار: تمام مؤلفه ‌های مهم یک طرح کسب و کار خوب را در خلاصه اجرایی تان لحاظ کنید. این خلاصه دقیقا مترادف است با خلاصه‌ ای که در مطالب علمی بیان میشود. خلاصه اجرایی باعث میشود تا سرمایه گذاران ایده‌ ای راجع به اینکه شما چه کسی هستید و قادر به انجام چه کارهایی هستید، بدست آورند. خلاصه اجرایی علاوه بر جذاب و کوتاه بودن باید کاملا در رابطه با موضوع بوده و شامل جزئیات کافی باشد تا خواننده را به مطالعه بیشتر طرح جذب کند.

 

توضیح طرح و ایده استارت آپی

 

برای توضیح طرح و ایده  استارت آپی خود  به مشتریان، سرمایه گذاران و دیگر افراد پیشنهاد می گردد:

1. کوتاه بگویید. بهتر است توضیحات شما (درباره ایده) بیش از چند جمله نباشد. در مواجهه با کارآفرینان در می یابم که بسیاری از آنان بسادگی در توصیف واضح ایده کسب و کار خود به دیگران عاجزند در حالی که ساعتها وقت خود را برای یافتن یک طرح خوب اختصاص داده اند اما چون به زبان ساده نمیتوانند ایده خود را برای دیگر افراد توضیح دهند با استقبال خوبی مواجه نمیشوند.

2. مشخص کنید در حال حل چه چالشی هستید. در یک جمله چالش یا مسئله ای را که مشتریان بالقوه شما با آن مواجه هستند را مشخص کرده و توضیح دهید.

3.  بسادگی راه حل برون رفت از چالش را توضیح دهید. در یک جمله توضیح دهید که چه راه حلی برای رفع چالش یا مسئله مورد نظر را دارید.

4. توضیح دهید که راه حل پیشنهادی شما قرار است برای مشتریان چگونه تجلی کند. در یک جمله بیان کنید که نتیجه نهایی محصول یا خدمت شما چه خواهد بود؟ آیا سبب پس انداز پول برای مشتری می شود، شرایط وی را تسهیل می کند یا امکانات جدیدی را پیش پایش می گذارد؟

5. به موضوع جنبه شخصی دهید. اگر این امکان وجود دارد توضیحات خود را به مخاطب مربوط کنید. آیا راه حل ارائه شده سبب تاثیری برای آنان می گردد؟ آیا آنان کسانی را با چالش های مطرح شده می شناسند؟ هر چه تعاملی تر گفتگو کنید شانس خود را در درک موضوع توسط مخاطب بالاتر خواهید برد.

انتخاب نام استارت آپ

1. از انتخاب نام‌هایی که می تواند املاهای جایگزین و مشابه بسیاری داشته باشد اجتناب کنید. برای مثال ممکن است شما بخواهید استارت آپ خود را phaser نامگذاری کنید، این در حالی است که افراد بسیاری فکر خواهند کرد که نام استارت آپ شما fazer و یا faster است. به این ترتیب آنها نام دامنه اشتباهی را در مرورگر ها تایپ می‌کنند و در نهایت برند اشتباهی را انتخاب خواهند کرد.

2. کلمات انتخابی برای نام استارت آپ باید رسا و پر جلوه گفته شوند چراکه به وفور به کار گرفته خواهد شد: در مکالمات تلفنی ، در زمان صحبت‌های رودررو، در جلسات، ارائه‌ها و…! شما می‌خواهید کلمات به راحتی در کیبورد نوشته شوند تا دقت بالایی داشته باشند و راحت باشند.

3.  برخی از شرکت ها از نامی استفاده می‌کنند که بیانگر آن است که آن ها دقیقا چه کار می‌کنند. این کار ممکن است اشتباه باشد اگر نام کمی سری باشد بهتر  به نظر می‌رسد.